Hållbar hortensia

Förra lördagen köpte jag en stor och yvig bukett med bland annat hortensia och eukalyptus. Såhär en hel vecka senare ser den fortfarande lika fin ut. Hur är det möjligt undrar ni? Jo, hortensian (och även eukalyptusbladen och de blå tistlarna som fanns i buketten) har nämligen torkat där i vasen under veckan. I förrgår hällde jag ut det sista vattnet i vasen och nu står de där torkade. Hortensia 001Just hortensia är en blomma som går utmärkt att torka. Den är alldeles prasslig om man känner på den nu men lika fin som tidigare i både färg och form. Smart tips om man vill behålla sina snittblommor länge är alltså att köpa hortensia, eukalyptus och även tistel som tydligen också går bra att torka visade det sig. Det enda jag behövde plocka ur buketten var några kvistar med rosa bär (som jag inte vet namnet på), de hade vissnat och fick därför åka i sopen. 

Trevlig lördag önskar jag er! 

Foto: Hannarty 

2 reaktioner till “Hållbar hortensia

Lämna en kommentar